חליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שנחשב לסגנו של יחיא סינוואר, אמר בריאיון לסוכנות הידיעות AP כי ארגון הטרור יסכים להפסקת אש של חמש שנים עם ישראל - ויסכים גם להתפרק מנשק אם תוקם מדינה פלסטינית בגבולות 1967. מדובר בשינוי כיוון רטורי של חמאס, שמתכתב עם מה שאמרו בכירי ארגון הטרור לשר החוץ הטורקי בקטאר.

באמנת חמאס, נזכיר, מתחייב ארגון הטרור להקים מדינה פלסטינית מהירדן לים, ולהשמיד את מדינת ישראל. ההצהרות של אל-חיה ובכירים נוספים נועדו ככל הנראה לנסות ולהלבין את מטרותיו, על רקע ההתחממות ביחסיו עם טורקיה, וישראל בכל מקרה לא צפויה לשנות את יחסה לחמאס בעקבות זאת.
ב-AP ציינו כי דבריו של אל-חיה נאמרו על רקע הקיפאון במגעים לעסקת חטופים והפוגה בלחימה, שארצות הברית קושרת אותם להסדר רחב יותר שכולל נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ונתיב למדינה פלסטינית עתידית.
1 צפייה בגלריה
חליל אל-חיה
חליל אל-חיה
"נניח שישראל השמידה את חמאס - הפלסטינים ייעלמו?". חליל אל-חיה
לדברי אל-חיה, ששוהה באיסטנבול, חמאס רוצה להצטרף לאש"ף - שנחשב לנציג הלגיטימי של הפלסטינים בקהילה הבינלאומית - ולהקים ממשלה פלסטינית מאוחדת לגדה המערבית ולרצועת עזה. הוא הוסיף כי במסגרת הסדר עתידי עם ישראל, חמאס יסכים ל"מדינה פלסטינית ריבונית מלאה בגדה המערבית וברצועת עזה, לצד החזרת הפליטים הפלסטינים לביתם (זכות השיבה), בהתאם להחלטות הבינלאומיות". לדבריו, אם זה יקרה, "הזרוע הצבאית של חמאס תתמוסס".
ב-AP ציינו כי לאורך השנים חמאס מיתן את עמדתו הציבורית כמה פעמים ביחס לאפשרות של הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל, למרות שאת אמנתו לא שינה מעולם. בסוכנות ציינו גם כי "אל-חיה לא אמר אם הסכמתו לפתרון שתי המדינות נועדה לסיים את הסכסוך, או צעד ביניים לקראת המטרה המוצהרת של הארגון להשמיד את ישראל".
בריאיון, אל-חיה גם דחה את טענות ישראל שפירקה את רוב הגדודים של חמאס ברצועת עזה, וטען גם כי המגעים בין ההנהגה המדינית של ארגון הטרור להנהגה הצבאית שלו שבתוך רצועת עזה לא נפגעו בגלל המלחמה. "ישראל לא השמידה יותר מ-20% מהיכולות של חמאס", טען. "אם הם לא יכולים להשמיד את חמאס, מה הפתרון? הפתרון הוא ללכת לקונצנזוס".
אל-חיה גם אמר כי חמאס לא יחזור בו מדרישתו להפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה של כוחות צה"ל מרצועת עזה כחלק מעסקת חטופים עתידית, דרישות שישראל מתנגד להן בתוקף. "אם לא מובטח לנו שהמלחמה תסתיים, למה שאמסור את השבויים?", אמר.
אל-חיה גם רמז שחמאס יתקוף כוחות ישראליים או אחרים שיוצבו בנמל שארה"ב בונה לאורך קו החוף של עזה, כדי לספק לרצועה סיוע הומניטרי מהים. "אנחנו דוחים בתוקף כל נוכחות שאינה פלסטינית בעזה, בין אם בים או ביבשה", אמר. "אנחנו נטפל בכל כוח צבאי שנמצא במקומות הללו, ישראלי או אחר".
לבסוף אמר כי הוא אינו מתחרט על הטבח ב-7 באוקטובר, למרות ההרס ברצועת עזה וההרוגים הרבים. הוא הכחיש כי מחבלי חמאס תקפו אזרחים ב-7 באוקטובר, וטען כי מטרת המבצע - להחזיר את הנושא הפלסטיני לתשומת לב העולם - הצליחה. לבסוף סיכם: "בוא נניח שישראל השמידה את חמאס. האם העם הפלסטיני ייעלם?".