דיווח: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר - לאן יעברו במקום?

על פי העיתון האמריקני ה"וול סטריט ג'ורנל", הדבר מגיע בעקבות הלחץ על ארגון הטרור להגיע לעסקת חטופים במו"מ מצד המתווכת קטאר • בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור במטרה לעבור ולשהות בבירתן, אחת מהן היא עומאן • ההערכה כי כל צעד כזה יקשה הרבה יותר על המשך המשא ומתן לשחרור החטופים

בכיר חמאס חאלד משעל בקטאר (ארכיון). צילום: אי.אף.פי

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח היום (שבת) כי הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר. אם הדבר אכן יקרה, זה יביא לסיום שהות של 12 שנים של מנהיגי חמאס בדוחא. לפי הדיווח, בחמאס שוקלים את המעבר בשל לחץ גובר מצד מחוקקים אמריקנים על קטאר להביא לתוצאות כמתווכת במשא ומתן על עסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה.

מנהיגי חמאס בקטאר חוגגים את טבח שבעה באוקטובר

בחודשים האחרונים נראה כי בין ארגון הטרור לאמירות הקטארית קיים מתח רב, ולפי גורמים רשמיים בעולם הערבי, חמאס החל לקיים בימים האחרונים מגעים עם שתי מדינות ערביות במטרה לעבור ולשהות בבירתן. הגורמים הוסיפו כי אחת מהמדינות היא עומאן. ההערכה כי אם המעבר יתממש, זה יקשה הרבה יותר על המשך המשא ומתן לשחרור החטופים.

בעיתון האמריקני מדווחים כי המתווכים מקטאר ומצרים לחצו על חמאס בשבועות האחרונים לרכך את תנאיהם במשא ומתן, והנהגת חמאס אף קיבלה איומים בגירוש אם עסקה לא תמומש. נראה כי בהנהגת ארגון הטרור מאמינים שהמו"מ על עסקת חטופים והפסקת אש יכול להימשך עוד חודשים, והדבר עשוי לסכן את הקשרים שלהם עם קטאר.

ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבדול רחמן בן ג'סים אל ת'אני (ארכיון), צילום: רויטרס

ביום ראשון האחרון דווח כי תגובת חמאס להצעת המתווכות כללה נכונות לשחרור של כ-20 חטופים בלבד תמורת שישה שבועות של הפוגה בלחימה - מדובר בהקשחת התנאים מצד חמאס - כמחצית ממספר החטופים שהמתווה כלל במקור, על פי בכיר ישראלי.

מספר ימים לאחר מכן, מוחמד א-תאני ראש ממשלת קטאר טען כי "תפקידנו מנוצל לרעה על ידי פוליטיקאים ולמטרותיהם", והצהיר: "אנחנו בוחנים מחדש את מעמדנו כמתווכים בין ישראל לעזה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר